Newsletter

Da bi ste bili obavešteni o najnovijim aktivnostima Udruženja molimo Vas da se prijavite na našu mailing listu

INTELEKTUALNE AKTIVNOSTI ZA DECU TOKOM RASPUSTA

 

Kada se završi škola pitanje je da li deci zadavati intelektualne zadatke ili ih pustiti da se odmaraju od napornog rada tokom škole? U prvo vreme, bar dve nedelje, dete treba pustiti da odmara i popustiti sa zahtevima. Međutim, treba znati da se veštine kao što su čitanje i pisanje, strani jezik i matematika (npr. tablica množenja i deljenja) zaboravljaju ako se tokom vremena ne obnavljaju.

Kako onda ponoviti ono što je važno, a ne opteretiti dete? Odgovor je: kroz igru ! Dete ne oseća težinu materije ako se igra jer se istovremeno zabavlja.

Vežbanje pažnje

Za vežbanje pažnje kroz zabavu odlične su aktivnosti: spoj tačke po redosledu brojeva. Za manju decu uzimaju se crteži sa manje brojeva a za veću sa više (recimo od 1-100). Kada dete spaja brojeve ono mora da usmeri misli ka brojevima i povlačenju linija i tako vežba pažnju i koncentraciju. Nagrada je slika koja će se ukazati, ako je sve dobro povezano! Ta se slika može obojiti pa zalepiti na zid da se dete oseća važno i uspešno kada je pogleda, a i kada je ostali koji dolaze u kuću vide.

 

b_250_200_16777215_00_images_zeka.jpg

 

 

Isti efekat ima i traženje sličnosti i razlika na slikama, kao i uočavanje skrivenih predmeta na slikama. Sve se može naći i besplatno ako u Google pretraživač upišemo: connect the dots (poveži tačke), spot the difference (za uoči razliku) i find the hidden object (za pronađi sakriveni predmet). Ko ima Pinterest on će se i lakše snaći jer je to mesto bogato ovakvim vežbicama koje se mogu odštampati. 

 

 

Matematika

Igre kao što su osvajanje površine i Mikado su sjajne za vežbanje tablice množenja ili sabiranje. Jednostavna igra kartama  “Tablić”, takođe podrazumeva sabiranje u toku igre, ali i koncentraciju da bi se ispratilo šta se dešava na tabli, kao i planiranje poteza. Mikado je igrica koja ima štapiće različite boje i ti štapići se skupe u šaku, pa puste da padnu na sto. Igrač treba da izvadi štapić, a da ne pomeri druge štapiće oko njega. Ako se pomeri bilo koji štapić, gubi potez. Pobednik je onaj koji ima najviše bodova, a svaki sakupljeni štapić nosi određeni broj bodova.

 b_250_200_16777215_00_images_mikado.jpg

Osvajanje površine igra se tako što se bacaju dve kockice i vrednosti koje se dobiju se množe. Dobijena vrednost ucrtava se na kockasti papir, a svaki igrač kreće iz svog ugla. Kockice se bacaju i proizvodi se upisuju do momenta kad nema mesta na papiru. Onda se sabiraju osvojene površine i pobenik je onaj ko ima osvojenu najveću površinu.

 

 

Čitanje

Deca mogu uzeti lektiru da je čitaju preko raspusta, naročito ako je obimna ili sadrži detaljne opise. Pola sata dnevno čitanja ili po dva puta toliko, dovoljno je da se održi kondicija u čitanju i da lektira bude savladana. Deca mogu vežbati čitanje i čitajući kratke priče ili pesme. Najbolje je otići u lokalnu biblioteku, ali ne mora se čak ni to! Velika većina naših pesnika naselila se na stranicama različitih blogova i sajtova. Mnogo je dostupnog materijala za čitanje na internetu.

Računari, tableti i telefoni

Raspust je vreme kad deca imaju više vremena i više traže da se igraju i gledaju filmove na računaru. Ne treba im uskratiti zadovoljstvo, ali treba ograničiti vreme provedeno kraj monitora. Zašto? Ima više razloga ali najvažniji za našu temu je da igrice smanjuju učinak dece u realnom svetu. Do sada u tom smislu najviše je bilo reči baš o smanjenju obima i trajanja pažnje. Što dete više boravi za računarom to mu je slabiji obim pažnje i pažnju kraće može da fokusira na jednu stvar. Kada krene ponovo škola, ovo će se ispoljiti kao problem.

Fizička aktivnost

Deca su mnogo fizički aktivnija od odraslih. Trčanje, penjanje, provlačenje i svaki drugi vid pokretanja njima je deo svakodnevnih potreba. Igre kao što su između dve vatre, “Care, care koliko ima sati?”, “Ledena vija”, sakrivanje stvari u realnom prostoru poznatije kao igra “Toplo –hladno”, preskanje vijače ili okretanje obruča, su sve igre koje su samo na izgled isključivo fizičke ali one kombinuju pažnju i koncentraciju sa pokretom.  Nikako ne smemo zanemariti ovaj važan aspekt, vežbanje i usaglašavanje psihičkih i fizičkih funkcija.

Kada odvojimo dete od pokretnih slika tehnike ono i samo nađe zabavu koja je kreativna i razvija ga.  Lepo je imati pravila od bar 20 minuta različitih aktivnosti i da je računar pri tome poslednji ili bar pre odlaska napolje. Na primer: 20 minuta čitanja, 20 minuta pomoć roditeljima, 20 minuta matematička igra, 20 minuta šetnja ili fizička aktivnost, 20 minuta igrice. Ovakve letnje aktivnosti treba da budu relaksirane i bez pritiska na dete. Treba imati u vidu da su deca u vrtiću i nižim razredima škole po prirodi slabije koncentracije i pažnje i da im treba puno rada i vremena da se to stabilizuje. Roditelj mora i može da razvoj deteta podstiče, ali i da pri tome poštuje detetov ritam. Treba naći vreme i za odmor i relaksaciju a raspust je pravo vreme za to!

b_250_200_16777215_00_images_36483907_10155740740007879_1193290228639465472_n.jpg

 

diplomirani psiholog

Nikoleta Njegovan

Literatura i linkovi

Pinterest:

https://www.pinterest.co.uk/search/pins/?q=connect%20the%20dots&rs=typed&term_meta[]=connect%20the%20dots%7Ctyped

Istraživanje obima pažnje kod dece iz Pedijatriskog žurnala u Americi

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/07/05/games.attention/index.html

Pesme Desanke Maksimović

https://www.poezijanoci.com/decije-pesme/desanka-maksimovic-pesme-za-decu.html

Pesme za decu Dušan Radović

https://www.poezijanoci.com/decije-pesme/dusko-radovic-pesme-za-decu.html

Share
Dijagnostika i lečenje sindroma blizanačke transfuzije