Newsletter

Da bi ste bili obavešteni o najnovijim aktivnostima Udruženja molimo Vas da se prijavite na našu mailing listu

Uz bolju organizaciju do više vremena

Euforija oko Nove godine je prošla, baš kao i početni entuzijazam za sprovođenjem odluka koje ste doneli. Ukoliko imate malo dete ili više njih, naročito istog uzrasta, znate koliko je teško odvojiti vreme za sebe. Ako je bolja organizacija nešto što ste želeli da u ovoj godini naučite, nadomo se da će vam ovaj tekst biti od koristi da tu odluko sprovedete u delo.

b_150_150_16777215_00_images_mmm.jpg

Organizacija nije nešto što bi majkama sa blizancima i trojkama dobro došla, ona im je neophodna za preživljavanje. Kada u kući imate dve, tri ili četiri bebe, a nemate dobru organizaciju, na kraju se sve svodi na pokretnu traku u kojoj ste vi glavni radnik, koji kada sve obavi, nahrani, presvuče, okupa, uspava, često nema vremena pošteno ni da odmori. To svakako nije dobro, jer vašim bebama takvi, neispavani, umorni i nervozni niste ni od kakve koristi. Ali ne mora da bude tako. Jer i dobra organizacija se uči ukoliko nemate prirodni dar za to.

Postoje razne alatke, trikovi pa i aplikacije koje vam mogu pomoći da vaš dan traje duže ili makar da u tih 24 časa koja su vam na raspolaganju- stignete sve. Nije tajna da je najjače oružje dobre organizacije steći naviku da se planovi i ciljevi zapisuju na papir i to najbolje dan pre. Ukoliko napraviti dobar plan, svakog narednog dana, sedmice i meseca, moći ćete bolje da predvidite šta je sve neohodno uraditi i u skaldu s tim da nađete najpogodnije vreme za to, što je idealno za izbegavanje onog haosa koji vas uhvato kad sve što imate da uradite dočeka „5 do 12“.

Da se razumemo, i pored loše organizacije vaše bebe će svakako biti nahranjene i zbrinute, ali kako ćete se vi osećati za to vreme i nakon takvog dana- biće pitanje. Ono što je meni smetalo u toj pokretnoj traci jeste to što nam od tih redovnih zadovoljavanja osnovnih potreba nije ostajalo mnogo vremena za maženje,ili makar ja nisam bila sposobna za to jer sam bila preumorna.

Žao mi je što recimo tada pri sebi nisam imala dobar planer u koji bih unela sve ono što smatram da bi trebalo biti urađeno, a koji će me s druge strane podsećati da mimo toga postoji vreme i za mene, kao nagrada za trud i dobru organizaciju.  Svakako da je upisivanje obaveza, naročiti mnogobrojnih pregleda, poseta doktoru, savetovalištu, kontrolama, brojeva, imena i datuma, prvih reči, zubića i koraka na jednom mestu bilo od pomoći, ali dešavalo se da ukoliko mi je neka informacija brzo potrebna, nisam umela u toj sveščici prepunoj raznih podataka da se snađem. Srećom neko se dosetio da napravi planer namenjen upravo ženama sa decom. Nije slučajno da je upravo jedna mama osmislila takav planer, prilagođen gustom raporedu jedne majke. U pitanju je Organizovana žena i u ovom slučaju Mamin planer, za koji bi se moglo reći da sadrži većinu onoga što je potrebno da ima jedna sveščica koja bi potencijalno mogla mamama blizanaca i trojki da „spase život“. Šalu na stranu, ali pri uštedi živaca svakako je značajna.

b_150_150_16777215_00_images_nedeljni_planer.jpg

Planer nije datumiran, što je smatram njegova prednost, pa možeše da ga koristite nezavisno od meseca u godini. Ima sadržaj na početku što olakšava snalaženje i brzu pretragu.

 Kao i većina planera, on sadrži kalendar, nedeljni planer- koji ujedno čini i veći deo ovog planera, i prostor za upisivanje važnijih brojeva telefona. Nedeljni planer sadrži prostor za upisivanje obaveza za svaki svaki dan posebno, to do listu za tu sedmicu, meni+spisak namirnica, što ćem uštedeti i vreme i novac ukoliko budete imali plan obroka za čitavu nedelju, i kućni poslovi.

b_150_150_16777215_00_images_kucni_poslovi.jpg

Ono što nema većina planera je sledeće: porodične finansije (Plaćeni računi, mesečno praćenje prihoda i troškova, godišnje praćenje duga i štednje- voleli biste da vas neko podseća na ove informacije, zar ne?!), Kućni projekti, Dečiji kutak koji je upravo ono zbog čega se ovaj planer izdvaja od drugih (Adresar za treninge i časove mališana, sezonska šoping lista, planiranje rođendana...)  i iskreno moj omiljeni deo- Mamin kutak!

 

 

b_150_150_16777215_00_images_20170122_135108.jpg

Onaj deo koji vas podseti da uprkos tome što su deca trenutno centar vašeg sveta, i vi ste tu! Još ste živi i apsolutno zaslužujete i vreme za sebe. On sadrži deo za lepotu, fitnes planer , recepti za domaće maske, ali i prostor za upisivanje knjiga koje biste želele da pročitate u skorašnje vreme (da, moguće je naći vremena i za čitanje uz dobru organizaciju). Deo koji mi se takođe veoma dopao je-Novogodišnji porodični planer. Uz sve to planer dolazi u paketu sa stikerima što planiranje čini dodatno zanimljivim.

Ukoliko steknete naviku da planirate svoj dan uz pomoć ovog ili bilo kog drugog planera, ne samo što ćete biti produktivniji, nego i rasterećeniji. Jer kažu da svaki minut proveden u planiranju i zapisivanju ciljeva i planova za naredni dana, uštedi čak deset minuta rada. Dakle, ukoliko svako veče provedete samo 10 minuta u planiranju narednog dana, uštedećete čak sat i 40 minuta . Za to vreme možete da operete kosu, popijete kafu sa prijateljicom, vežbate, ili prosto odspavate. Nije zanemarljivo!

Nekoliko saveta:

-       kada se setite nečega- zapištite odmah, jer već u sledećem trenutku obaveze će vam skrenuti tu misao s uma

-       prilikom planiranja dana napravite listu prioriteta i po njoj se vladajte (ne mora baš svaki dan kuća biti usisana ni veš opeglan, ali recimo vreme za igru ili maženje sa decom mora biti obezbeđeno)

-       od neprocenjive važnosti je da vam dan počne u miru to određuje vaše, pa time i raspoloženje vaših ukućana tokom celog dana, pa tako u svoj planer svakako unesite i vreme za jutarnju kafu u miru i tišini. Ukrašćete možda 15-20 minuta sna, ali ćete u dan ukročiti mnogo spremniji. Dok pijete kafu možete još jednom proći kroz plan za predstojeći dan i tako se pripremiti za njega

-       najbolje je imate plan za ceo mesec, jer se kada imate dve ili tri bebe lako može desiti da zaboravite nečiji rođena ili redovnu kontrolu kod predijatra. Kada to imate napisano, teško će vam promaći

 

Ukoliko ste pak tip mama koje su naklonjenije novim tehnologijama preporučujem vam da pročitate tekst na portalu Mamin svet, gde su predstavljene aplikacije koje imaju isti cilj, a to je da vam uštede vreme i da vam se sve bitne informacije nalaze na jednom mestu. U svakom slučaju, za koji god vid planiranja da se opredelite, verujem da vam bolja organizacija može doneti samo bolje raspoloženje i svakako više vremena!

                                                                                                                                                                Piše: Tamara Dragić

 

Kako se izboriti s gubitkom bebe

b_150_150_16777215_00_images_tears.jpg

 

Tragična je činjenica da se neke bebe rode previše bolesne ili previše rano da bi mogle da prežive. Broj beba koje umiru nije veliki, ali to ne umanjuje bol onih koji su izgubili bebu.
Ukoliko ste roditelj koji je doživeo gubitak deteta, bilo da je uzrok bila neka komplikacija vezana za prevremeno rođenje ili neke druge prirode, moje srce je uz vas. Tuga zbog gubitka bebe je nemerljivo tužan i bolan proces. Iako ovi saveti neće izbrisati vašu bol, nadam se da će vam je učiniti bar malo lakšom. 


Tugovanje za izgubljenom bebom

Ukoliko je vaša beba prevremeno rođena, vaša tuga je verovatno počela još pre nego što je beba umrla. Još kada se rodila, čeznuli ste za tim da budete blizu svoje bebe, da je utešite tokom lečenja. Gubitak bebe dramatično uvećava tugu. Prirodno je što imate osećaj da je ta tuga nepodnošljiva, da nikada neće proći, da se više nikada nećete osećati normalno. 
Važno je naglasiti da svako tuguje na drugačiji način i da ne postoji ispravan ili pogrešan način izražavanja tuge i bola. Postoji pet stadijuma kroz koje prolaze roditelji u ovakvoj situaciji:  odbijanje, bes, očaj, depresija i prihvatanje. Ali daleko od toga da su ovo jedina osećanja kroz koja roditelji prolaze posle gubitka bebe. Oni takođe osećaju:
- krivicu
- bespomoćnost
- preplavljenost bolom
- psihičke poremećaje
- iscrpljenost
- kao da je život izgubio smisao
- kao da se normalan život nikada neće nastaviti
- olakšanje što beba više ne pati
- brojna druga osećanja.
Kada roditelj izgubi bebu, normalno je što ima utisak da su njegov bol i tuga toliko veliki da ih ne mogu preživeti.

Kako se izboriti sa bolom i tugom

Iako vam ništa ne može vratiti vašu bebu, postoje metode koje mogu pomoći da se s ovim bolom lakše nosite. Kao što različiti ljudi različito ispoljavaju tugu, tako su i metode različite kod svakog čoveka. Čak i kod roditelja iste bebe dešava se da ono što pomaže jednom od njih nema nikakvog efekta kod drugog. Evo nekih predloga, a vi posegnite za onim mehanizmima za koje imate utisak da vam olakšavaju situaciju, a ostale odbacite. 


  Blizina sa preminulom bebom: Provođenje izvesnog vremena sa telom bebe moglo bi vam olakšati fizičko odvajanje i dati priliku da se oprostite. Provođenje vremena na mestu gde je beba sahranjena moglo bi vam stvoriti donekle olakšavajući utisak da ste i dalje blizu bebe. 

 Blizina ljudi koji vam pružaju podršku: Mnogim roditeljima utehu pruža blizina porodice i prijatelja. Razgovor sa prijateljima i članovima porodice može vam pomoći da donesete neke teške odluke u vezi sa procedurama nakon gubitka bebe.

  Čuvanje sećanja na preminulu bebu: Mnogi roditelji koji su izgubili bebu kažu da su im veoma važne fizičke uspomene na njihovu bebu. Oni se čvrsto vezuju za fotografije svoje bebe, komad odeće, otiske stopala i sve druge materijalne stvari koje ih podsećaju na njihovu bebu. 

Verski obredi: Porodice sa jakim verskim osećanjima navode da im je vera u Boga pomogla da se nose sa gubitkom bebe. Mnogi roditelji koji se oslone na veru ili koji se vrate veri koju su nekada potisnuli smatraju da im je vera pomogla da pronađu smisao u tako kratkom životu svoje bebe.

 Humanitarna aktivnost: Bavljenje humanitarnim aktivnostima može pomoći roditeljima da se izbore sa osećanjem bola i tuge nakon gubitka bebe. Ukoliko je majka imala mleka, doniranje u banku mleka može biti veoma umirujuće jer se time pomaže drugim bolesnim ili prevremeno rođenim bebama. Volontiranje u humanitarnim udruženjima i učešće u raznim grupama za podršku drugim roditeljima takođe može ublažiti osećaj gubitka. 

Izlečenje: Nastaviti život i ne zaboraviti

Kada izgubi bebu, gotovo svaki roditelj ima osećaj da se nikada više neće osećati isto, odnosno da njegov bol nikada neće prestati. Ipak, polako ćete početi da shvatate da bol, iako prisutan, vremenom postaje sve manje nepodnošljiv, da se polako vraćate životu i njegovim lepim stranama. Vaša beba će uvek biti deo vas, tugu zbog njenog gubitka osećaćete uvek, ali vremenom će rane postati ožiljci i boleti manje.

Pripedila:

 Olivera Živaljević

(Ne)očekivane situacije kad imate male blizance

b_150_150_16777215_00_images_nikoleta.jpgKad ste roditelji blizanaca, možete da očekujete sve, a neočekivano vam je zagarantovano. Onog  momenta kada saznate da čekate blizance treba dobro da vežete svoj pojas i spremite se za ludu i brzu vožnju. U cilju međusobne pomoći i popularnog šeringa (deljenja) sa drugima opisaću neka “normalna” stanja u koja se može zapasti ukoliko odgajate blizance. Sve u nadi da će druge mame imati koristi od ovih iskustava.

Opširnije: (Ne)očekivane situacije kad imate male blizance
Dijagnostika i lečenje sindroma blizanačke transfuzije