Newsletter

Da bi ste bili obavešteni o najnovijim aktivnostima Udruženja molimo Vas da se prijavite na našu mailing listu

Saveti za mirnu blizanacku trudnoću

b_250_200_16777215_00_images_bojanaweb.jpgDok sam čekala moja dva mala princa uočila sam da o fizičkim promenama u trudnoći ima dosta izvora informacija, ali nedostaje psihološka pomoć, nešto što bi olakšalo da se psihički prebrode promene u trudnoći. Nadam se da će ova mala iskustvena zbirka saveta pomoći mamama i učiniti im tih famoznih devet meseci još boljim i lepšim. Jer, treba se podsećati stalno, to su neponovljivih devet meseci. Čak i da ostanemo ponovo u drugom stanju, to više nisu te bebe, to je jedna savim druga priča.

 


Moje privatno čudo
Bez obzira da li ste išli na veštačku oplodnju ili ste spontano zatrudneli, nema spremnih na sledeće reči: „Vi nosite blizance!“ Ukoliko čujete da su u pitanju trojke, šok je za nijansu veći. Namerno kažem šok iako se u našem narodu za šok vezuju negativna osećanja, blizanačke mame zanju da to nije baš tako.  Mešavina sreće, ushićenja, straha i iznenađenja  a vrlo često i neverice obuzće vas u prvi mah. Dozvolite sebi sve ove emocije, one su normalne.  Zaista bi bilo neobično da saznate da nosite dvojke ili trojke i pritom ostanete hladni kao špricer, izađete iz ordinacije i zakažete manikir i pedikir.  Vrlo brzo počeće da vam se vrzmaju po glavi različita pitanja: Kako se blizanačka trudnoća razlikuje od obične i jesu li isti pregledi? Na šta treba posebno da pripazim? Šta smem, a šta ne smem od fizičkih aktivnosti? Kako da se hranim? Kako ću se poroditi? Hoću li moći da dojim obe bebe?…  i tako dalje i tako bez kraja. Ovo su pitanja koja se prirodno javljaju. Mnoga od tih pitanja postavljaju sebi i majke koje nose jednu bebu, ali ne žurite sa odgovorima. Polako, ne možete odmah sve da znate. Imate sedam do devet meseci da se siti načitate, izrazgovarate i obavestite.


Obaveštajci, dobronamernici i štivo o trudnoći
Birajte ljude koje slušate i čije savete ozbiljno shvatate i prihvatate informacije. Za prvo vreme, moj je savet, nemojte  širiti vest previše, već kažite samo najbližima.  Ionako će se ova lepa vest brzo proširiti, a pre toga, trebaće vam vremena da se pripremite za sugestije, savete i (ne)potrebne informacije.  U trudnoći, kao nikada ranije, postaje kristalno jasna ona japanska poslovica da je put do pakla popločan dobrim namerama. Vi ste u paklu, a ostali imaju dobre namere. Čim se sazna da ste trudni, razne strine, tetke, komšinice i poznanice će žarko želeti da sa vama podele svoja iskustva. Naročito ona negativna.  Evo nekih primera ovih „mudrosti“ koje je autor teksta, nažalost, morao da čuje:


-          Eee, imala sam i ja blizance do petog meseca.  I onda sam pobacila.
-          Sigurno ćeš ići na carski! To je manje stresno za bebe ali majka može da umre.
-          Pazi! Može da ti se desi da jedan bude jači i živi na račun drugog, a može i jedan da ti nestane.


Zbog ovakvih i sličnih bisera mudrosti morate učiniti nekoliko stvari.  Izaberite ginekologa koji vam odgovara i kom verujete. To uopšte ne mora biti privatnik, ja sam vodila trudnoću kod perfektnog državnog  ginekologa i izveli smo je do samog kraja devetog meseca.  Nakon što ste tražili i našli lekara od poverenja, izaberite koji će to biti prijatelji od kojih ćete prikupljati značajne informacije.  Dobro je da to bude neko sličan vama, vašim shvatanjima, ali ko je već prošao sve što vas čeka.  U nekoliko vrlo kritičnih situacija mene je umirivalo ćaskanje sa kumom preko MSN-a ili telefona.  Neprocenjiva je pomoć prijatelja.
Nađite dobre i pouzdane knjige novijih izdanja. Ne vezujete se za jednu. Možda je „Šta da očekujete dok čekate bebu“ najpopularnija knjiga, ali nije za svakog (mene je deprimirala povremeno) i ne sadrži sve informacije. I zato uzmite više knjiga i čitajte selektivno! Nećete stvari koje pročitate uzimati zdravo za gotovo. Na primer, u pomenutoj knjizi piše da je naticanje nogu u trudonoći normalno i da se nekad majkama i ne vrate noge na stari broj. Ovo vam nije ključna informacija niti je vesela i nju kao i druge slične zaboravljajte u momentu kad ih pročitate. Tražite u knjigama praktične savete i čitajte o toku normalne, zdrave trudnoće. Nikada nemojte čitati moguće komplikacije i zamišljati da vam se događaju. Nikada. Ako se nešto iskomplikuje ionako ćete automatski otići kod lekara, nećete se sami lečiti a čitanje o problemima će uzdrmati vašu psihičku stabilnost i mir. To vam nije potrebno. Radije se informišite o takvim stvarima tek ako počnu da se dešavaju. Recimo imate bolove u kukovima u sedmom mesecu, tek onda pročitajte nešto o tome.  Onima koji govore, tačnije dobro čitaju engleski, mogu da preporučim odličnu knjigu klinike Mejo, „Guide to a Healthy Pregnancy“ (http://www.mediafire.com/?amjyjkyhhzx ).
Možete ići i u školu za trudnice ako vam je dostupna, a ako nije, ima nekoliko snimaka na YouTube, pa  pogledajte o čemu se radi.  I ako idete u školu za trudnice, vodite računa da ćete i tamo čuti neke dobre, a neke „loše” informacije. Nekada u tim školama rade žene koje nikada nisu rađale, pa svoja predavanja baziraju na teoriji. To nije naravno loše, ali može da se pojavi taj raskorak između teorije i prakse koji može da vam zasmeta, bilo da vas uplaši bilo naljuti.  Recimo, čućete kako ženi prvo pukne vodenjak, pa ima kontrakcije, prvo slabije, pa onda sve jače i na kraju ona odlazi u porodilište kada se kontrakcije stabilizuju na oko pola sata. U praksi, priroda često ne ispoštuje taj striktan raspored. Može racimo da ne pukne vodenjak, nego da ga buše u porodilištu.
Osetite se slobodnom da  ljudima kažete: „Izvinjavam se, ali neću to da slušam! Ne prijaju mi takve priče!” Osetite se slobodnom da odbacite savete iz knjige koji vam se čine lošim.  Ako sumnjate, proverite mišljenje lekara posetom nekog drugog. Kreirajte sebi mirnu i sigurnu atmosferu, to će prijati  i vama i vašim bebama. Ukoliko se ne zaštitite na ovaj način, plašiće vas i pogađati ovakve priče i sopstvene misli, a to može da šteti vašoj psihičkoj stabilnosti, a onda i trudnoći.  Ako vas je strah da ispadnete neprijatni i grubi, setite se da se kasnije uvek možete izviniti i reći da je sve to bila posledica „podivljalih“ hormona.


Kakvo drugo?  To je 102 stanje!
Spremite se za velike promene! I očekujte sve jer sve je moguće u (sto)drugom stanju! Od momenta kad saznate da ste trudni, pa do kraja vašeg života, više nećete biti isti. Ali ovde govorimo samo o  promenama koje će se dešavati u trudnoći, a koje su i fizičke i psihičke.  Ne znam ni jedno drugo stanje koje toliko dobro prikazuje jedinstvo duha i tela i kako promene u jednom povlače promene u drugom. Za promenu emocionalnog reagovanja, načina ponašanja, pa čak i nekih  osobina ličnosti  u trudnoći najodgovorniji su hormoni. Možete postati depresivni, razdražljivi, roniti gorke suze zbog stvari koje bi vam ranije bile beznačajne. Možete postati nervozni, reagovati burno bez većeg razloga. U početku i na samom kraju trudnoće, možete biti stalno iscrpljeni i bez energije, a negde od četvrtog do sedmog meseca možete dobijati napade euforije i snage, snažne želje za fizičkom aktivnošću.  Može se desiti da imate česte noćne more i da vas one onspokojavaju. Možete biti jako rasejani i zaboravni.  Zbog svega ovoga, može vam se učiniti da ne prepoznajete sebe, da ste manje sposobni nego ranije, manje jaki  i uopšte da lošije funkcionišete.
Najbolji način da se izborite sa ovim promenama jeste da im se ne odupirete. Budite svesni da je to privremeno, da  je posledica hormona, ali računajte da će trajati još neko vreme kad se porodite. Mnogi će vam pričati priču da će sve promene nastale u trudnoći nestati posle porođaja. Neće. Trajaće još  neko vreme nakon porođaja. Tek mali broj žena će se relativno brzo vratiti u stanje slično onom pre trudnoće i porođaja. Zato se opustite, šalite na svoj račun, pravite sebi beleške šta treba kad da uradite – naročito u koje vreme idete lekaru i šta želite da ga pitate, ne silite sebe ni na šta: radite koliko možete, kad možete i šta možete. Imajte uvek na umu da su sve ove promene rezultat toga što je vaše biće u tom trenutku domaćin za dva mala bića koja se razvijaju punom parom.  Budite dobar domaćin, gosti će jesti, pevati, igrati, a vi se tome radujte, iako vam je gužva i kuća je u haosu. Ako su gosti srećni, srećni ste i vi.
Fizičke promene su takođe značajne. Mnoge od tih promena će vam izmeniti izgled za vreme trudnoće. Moguće da ćete zadržavati više vode u organizmu i izgledati naduvano, da će vam oticati stopala ili cele noge, grudi mogu postati veće, ali i promeniti oblik, kosa i nokti mogu naglo početi da rastu, možete se ugojiti manje ili više. Prihvatite i ove promene! To što ćete videti u ogledalu ste vi u drugom stanju. Ne možete izgledati isto kao pre trudnoće jer… pa trudni ste, zar ne? Umesto da očajavate i mislite kako ćete se što pre vratiti u stanje pre trudnoće, nađite lepu trudničku garderobu, vodite računa o svom telu: vežbajte ili hodajte, jedite zdravo i koristite bezbedne kozmetičke preparate. Volite svoje telo i svoj stomak koji raste. Vi ste čudotvorac, ponosite se time.


Uradite sve što možete
Imajte na umu da je u trudnoći svaka sitnica važna.  Važno je kako se osećate, da se ne naprežete, šta jedete, kakav vazduh dišete, da li vežbate ili šetate, da li se nervirate, da li pušite ili pijete, kakvu garderobu nosite (da li na primer, stežete svoj stomak i grudi).  Nikad se ne zna koja od ovih „sitnica“ može vašu trudnoću u mnogome da učini boljom i bezbednijom, a koja može da je ugrozi značajno. I ne samo trudnoću već i vašu decu.
Alkohol brzo prodire kroz placentu i sasvim fino nalazi svoj put do beba kroz pupčanu vrpcu. Vaše bebe ga ne mogu obraditi i ovo kasnije može da uzrokuje mentalnu retardaciju dece, probleme u učenju i problem u ponašanju deteta (u kontroli impulsa na primer). Konzumiranje alkohola, takođe, može biti uzrok spontanog pobačaja. Posebno je tragičan fetalni alkoholni sindrom ili FAS (http://hr.wikipedia.org/wiki/Alkoholizam#Fetalni_alkoholni_sindrom_-_FAS) gde majka pijenjem psihofizički deformiše dete dok ga nosi u utrobi.  Ne pijte alkohol u trudnoći, ni čašicu!


Pušenje je takođe veoma dobar način da oštetite svoje dete, sve pod izgovorom da ne možete to tek tako ostaviti, pa da se ne stresirate vi, što, je l’ te, utiče na dete, pa ćete vi ipak pušiti. Time, navodno, i bebu čuvate od stresa. Evo, sad ću da napišem od čega bebu ne čuvate pušenjem! Cigareta sadrži oko 4000 otrovnih supstanci. Jedna cigareta. Kada pušite ove materije ulaze u vaš krvotok i preko pupčane vrpce direkt dospevaju do vaših beba. Među ovim supstancama  je olovo i cijanid. Nikotin i ugljen monoksid su posebno opasni. Svojim bebama vi direktno isporučujete otrove. Vi, majka. Preporučujem da dišete kroz cevku devet meseci, beba nema alternativu da izađe na svež vazduh, kroz koju će vam neko puštati manje kiseonika nego što vam treba, ali će zato da vam naduvava otrovne materije, samo njih 4000.  Nije ni čudo što jedan procenat beba majki pušača umre još u matreici od posedica pušenja, a drugi se rodi pre vremena. Osim toga neke od „lepota“ koje pušenjem majke mogu prirediti svojim bebama su mnogi problemi (http://www.roda.hr/tekstovi.php?TekstID=55&Tekst2ID=162&Show=555) koji se vide tek kad se dete rodi, a neki od tih su astma, rascepljena usnica kod bebe, deformacije stopala,  a dokazan je i smanjen intelektualni potencijal.


Nedostatak  određenih materija u ishrani može da dovede do manjih ili većih oštećenja ili kod vas ili kod beba. Tako je, na primer, uzimanje folne kiseline, kalcijuma i gvožđa veoma važno i za majku i za bebe. Zato, pored pravilne ishrane, uzimajte vitamine i minerale! Obično mame uzimaju tablete koje se piju specijalno u trudnoći, jednu dnevno koja pokriva sve potrebe mame i dece.  Najbolje od početka trudnoće jer, primera radi, unos folne kiseline je najvažniji u prva tri meseca. Nemojte da poverujete u priču da treba da jedete za troje ili četvoro! To je daleko od istine jer nije bitna količina već kvalitet unete hrane.  Jedite pomalo, više puta dnevno i jedite malo masnog (ali ga ne isključujte), mnogo voća, povrća, kvaltietnog mesa (piletina, čuretina, riba), dosta mlečnih proizvoda i pijte više vode. Izbacite potpuno grickalice, slatkiše posebno one jake tipa „mars” ili „bounty” čokoladica i gazirane sokove. To su stvari koje goje i opterećuju organizam, a nemaju nikakvu hranjljivu vrednost ni za vas ni za bebe. Kafu i čajeve (crni i zeleni) smanjite, a napitke od trava poput kamilice ili nane pažljivo konzumirajte. Nije tačno utvrđen njihov efekat na pold. Ovakava ishrana omogućiće vam da se ne ugojite previše u trudnoći, što je mnogim mamama važno a pri tome ćete bebama i sebi obezbediti sve potrebne materije.


Krećite se. Ne morate da trčite i idete na aerobik ako ste to do trudnoće radile, ali šetajte ili idite na vežbe za trudnice ako se organizuju u vešem gradu ili okolini. Ako nema tako nešto sad, i na internetu može da se nađe dosta preporuka za vežbe u trudnoći, pa posle malo čitanja i pregledanja, odabrite neke.  Žene koje vežbaju i aktivne su u trudonoći imaju lakši porođaj -pored ostalih koristi koje vežbanje pruža, i ova je značajna. Škola za trudnice je takođe dobar izbor jer, sem što dobijate razne informacije, tera vas da odete negde u tim poslednjim mesecima trudnoće, pa šetajte do Doma zdravlja. Vežbi ima raznih a zavise od vašeg nivoa aktiviteta pre trudnoće. Mnogo trudnica odlučuje se za vežbe slične jogi  ( http://www.youtube.com/watch?v=NAg2cJuYc4s&feature=related ). Kad šetate, gledajte da često idete u parkove, bilo gde u prirodu gde ćete udisati svež vazduh, umesto da šetate prometnim delovima grada sa puno izduvnih gasova u vazduhu. Bebama su jedini put do kiseonika vaša pluća, a sve zalihe koje im pružite dele jer imate ih dve!
U svakom slučaju uradite sve što možete da osigurate da grešaka sa vaše strane ne bude. Nikada nemojte razmišljati logikom: „Neće mene, to su priče“ i nikada se nemojte povoditi za primerima tipa „Moja komšinica pušila kao luda pa je rodila veliku, zdravu bebu“. Jer, ako niste vaša komšinica i ako vas hoće i nisu priče, onda ćete naneti vašem detetu nepovratnu štetu i ono će morati da živi sa tim. A moraćete I vi da živite sa tim. Ceo život. Dakle, potražite pomoć i podršku, preduzmite sve što je u vašoj moći i izdržite. Uvek možete nakon trudnoće i dojenja da se vratite vašem nezdravom životu, to je bar lako.
Osigurajte sebi psihički mir. Okružite se priateljima koji vam prijaju, čitajte knjige koje želite i gledajte fimove posle kojih se dobro osećate. Kad idete na kontrole, nosite muziku sa sobom na telefonu ili MP3 uređaju, možda lagani časopis ili knjigu. To vam je mogućnost da „uteknete” od razgovora u čekaonici. A ti razgovori često su veoma bizarni. I mogu da nerviraju.  Potrudite se da izbegavate ljude, teme i mesta koja vam remete mir. Vaše bebe kad se uznemirite preko hormona koji se tada luče u krv osećaju istu uznemirenost. Bez preke potrebe to im ne treba priređivati.


 Faktor zvani muž
Majka u najvećem broju slučajeva nije sa svojim partnerom kad saznaje da je trudna i nosi blizance, on, ako ide na preglede, obično ide na one kasnije. Tako da predstoji, nakon što ste vi saznali za svoje privatno čudo, da to saopštite onome ko je i te kako doprineo – budućem ocu. Rakcije mogu biti različite i neočekivane, kao uostalom i vaše. Očekujte sve: od radosti do zabrinutosti. Nemojte pridavati veliki značaj tim prvim reakcijama važeg partnera, one su, takođe, posledica šoka i izmešanih osećanja. Muževi, obično, u skladu sa svojom ulogom snabdevača i opskrbljivača porodice, često brinu hoće li biti u stanju da obezbede sve potrebno za više dece sa istim potrebama i to istovremeno. Dakle, ne očekujte da će vaš dragi odmah poskočiti od sreće i zaigrati kolo, što ne znači da nije srećan, dajte mu vremena da se privikne na novost. Čuda se ne dešavaju svaki dan. A možda on baš to i učini jer čuda se ipak dešavaju.
Mnoge žene se ponašaju u trudnoći kao da su puževi pa su se samooplodile i u svemu su same i samo su one bitne. Vaš muž koji vas voli (valjda ste takvog birale?!) proživaljava vašu trudnoću sa vama, ima svoje brige vezano za to, srećan je, ima želje i planove. Uključite ga! Vaš muž nije samo neko ko će da trpi vaše trudničke hormonalne promene, donosi i odnosi vam stvari, kupuje vam lubenice u 4 ujutro ili masira vaša „seksi” natečena stopala. On je ravnopravan učesnik u događaju, uključite ga! Sa druge strane, nemojte očekivati od njega da ćaska s vama kao drugarica ili druge trudnice: „Slatka moja, je l’ te opet ubi žgaravica od jutros?” Njemu ako pomenete žgaravicu, nazvaće priatelja lekara da vidi šta da uradi da vam pomogne. Ako kažete da razmišlajte u koju boju da obojite dečiju sobu, on će vam doneti jupolovu paletu da izaberete nešto. Oni su takva vrsta, praktična. Oni slabo razumeju to ispovedanje koje ne prati nikakva akcija. U svakom slučaju, setite se da i vaš muž čeka decu, samo na drugačiji način, onaj koji mu je priroda odredila. Ako izaberete da ga isključite iz priče o trudnoći, nemojte se čuditi ako se bude držao po strani i kad se deca rode. Setite se da ste vi postavili takva pravila.


Pozitivno razmišljanje
Od momenta kad čuju da nosite blizance, većina ljudi će vam prognozirati kratku trudnoću ili makar kraću od devet meseci i carski rez. Autoru teksta su početkom oktobra mahom govorili kako će se sutra poroditi, a to se desilo drugog dana novembra, šest dana do termina. Carski rez je odlučen po prijemu na patologiju u Novom Sadu, sedam dana pre porođaja, a dotle su bebe dobro stajale i mislilo se da će biti prirodan porođaj. Naravoučenije glasi: „Ništa ne slušajte!” I još važnije: „Ni u šta što čujete ne verujte!“ Kako će biti? Videćete, sigurno ćete biti tamo. Ono u šta morate  verovati je da će sve biti dobro. Treba da počnete da razmišljate pozitivno.


Pozitivno razmišljanje ne znači zabiti glavu u pesak i praviti se da problem ne postoji, već to znači susretati se sa stvarima u životu na pozitivan i produktivan način. Ko misli pozitivno, on očekuje sreću, radost, zdravlje i pozitivan ishod događaja, kakva god situaicija bila i kakva god akcija trebala da se preduzme. Ljudi koji ovako razmišlajaju, imaju duži životni vek, zdraviji su, imaju manji rizik posebno od srčanih oboljenja i bolje podnose stres.
Kako to primeniti na trudnoću? To znači da onaj tihi glasić u glavi, kad vam govori  i šuška, treba da vam saopštava nešto lepo i pozitivno. U prvo vreme to nije lako, morate ga izvežbati da vam javlja samo takve stvari. To znači šta god vam se u trudnoći dešava, stalno se podsećajte da će sve biti u redu, razmišlajte o tome kako će vam trudnoća biti lepa, kako će dobro teći, očekujte da će vam bebe biti zdrave, da će vas služiti zdravlje tokom cele trudnoće i posle, da će porođaj proteći dobro, da ćete imati mleka, kako ćete sa mužem napraviti bebama lepu sobu, kako će se deke i bake obradovati… jednom rečiju, slikajte u glavi lepu sliku. Uopšte se nemojte iznenaditi kad se ta slika pretvori u stvarnost.


Život vam je podario čudo, uživajte čekajući da se rode vaše bebe jer kad se rode, tek onda ćete shvatiti koliko je prelepo, koliko ljubavi nosi, koliko je neobično i zanimljivo imati blizance!

Autor: Nikoleta Njegovan, diplomirani psiholog

http://www.234.co.rs/tacna-mapa-za-mirnu-plovidbu-kroz-blizanacku-trudnocu/

Share
Dijagnostika i lečenje sindroma blizanačke transfuzije